Jesteś pacjetnką? Strona dla pacjentek

Obniżenie/wypadanie odbytnicy (rectocele)

Jednym z następstw osłabienia mięśni dna miednicy i zaniku tkanki łącznej może być wypadanie odbytnicy przez pochwę, tzw. rectocele.

Odbytnica opada wtedy, tworząc wybrzuszenie w tylnej ścianie pochwy. Wybrzuszenie to może być wyczuwane przez pacjentkę, a w ciężkich przypadkach nawet wystawać na zewnątrz pochwy.

Rectocele w początkowym stadium zwykle jest niewyczuwalne i nie daje objawów.

Niewielkie rectocele, takie które uwypukla się w stronę pochwy do nie więcej niż 2 cm, jest też trudne do zdiagnozowania.

Umiarkowane oraz bardziej zaawansowane rectocele często daje objawy. Należą do nich:

• Trudności w oddaniu stolca, zaparcia,
  • Uczucie niewypróżnionej odbytnicy po oddaniu stolca,
  • Trudności w zatrzymaniu gazów i utrata kontroli nad oddawaniem stolca,
  • Ból lub dyskomfort podczas współżycia,
  • Ból odbytnicy, ból dolnej części kręgosłupa,
  • Wybrzuszenie tkanki wychodzącej na zewnątrz pochwy.

Obniżenie/wypadanie odbytnicy przebiega etapami

0 Prawidłowy stan

1 Stopień
Ściana odbytnicy nieznacznie wybrzusza się w kierunku pochwy.

2 Stopień
Znaczniejsze wybrzuszenie ściany odbytnicy do pochwy

3 Stopień
Ściana odbytnicy wybrzusza się w kierunku pochwy blokując przedsionek pochwy

4 Stopień
Ściana odbytnicy wypada przed srom

Jak leczyć rectocele u kobiet po histerektomii?

Zabieg usunięcia macicy powoduje osłabienie mięśni wokół pochwy, przez co może dojść do obniżenia lub wypadania pochwy, która może za sobą pociągać pęcherz moczowy i przednią ścianę odbytnicy. W takim przypadku pessaroterapia może być skuteczna, poprzez założenie pessara talerzowego lub pierścieniowego grubego, w trudniejszych przypadkach pessara grzybkowego cienkiego.

Jaki pessar zastosować w zależności od stopnia obniżenia lub wypadania macicy lub pochwy

Prawidłowy stan

1 stopień

Rectocele w początkowym stadium zwykle jest niewyczuwalne i nie daje objawów.

2 i 3 stopień

Przy rectocele z obniżeniem macicy i pochwy lub bez, o różnym stopniu nasilenia zaleca się stosowanie pessara pierscieniowego grubego lub pessara talerzowego, które unosząc  macicę i pochwę ku górze zmniejszają cysto i rectocele.

4 stopień

W nasilonych przypadkach rectocele, kiedy wybrzuszenie wystaje na zewnątrz pochwy oraz przy dużym wejściu do pochwy można spróbować zastosować pessar grzybkowy cienki. Po jego założeniu pochwa jest unoszona ku górze, przez co znika lub zmniejsza się rectocele.

Więcej informacji wkrótce..