Niestandardowe zastosowania pessarów u kobiet w ciąży

Najczęstszym wskazaniem do pessaroterapii u kobiet w ciąży jest niewydolność cieśniowo-szyjkowa. Pessar eliminuje też objawy żylaków kończyn dolnych i sromu czy zastoju moczu w nerkach w ciąży. Przy pomocy pessara leczy się jednak także inne, rzadziej występujące w ciąży schorzenia.

Rzadkie schorzenia położnicze, które można leczyć pessarem

Całkowite wypadanie ciężarnej macicy
Silne bóle w podbrzuszu spowodowane uciskiem mięśniaka na kość miednicy mniejszej
Poporodowe obciążenie macicy oraz związany z nim poporodowy zespół bólowy miednicy mniejszej

Poznaj przypadki z praktyki dr M. Herbicha, w których zastosowanie pessara u kobiet w ciąży pomogło wyeliminować rzadkie dolegliwości.

Całkowite wypadanie ciężarnej macicy

OBJAWY

Pacjentka (lat 44) w 16 tygodniu drugiej ciąży (pierwsza ciąża przebiegała normalnie) zgłosiła się z całkowitym wypadnięciem ciężarnej macicy i pochwy przez srom.

leczenie w czasie ciąży

LECZENIE W CZASIE CIĄŻY

Lekarz odprowadził macicę i pochwę do miednicy mniejszej i zastosował pessar pięrścieniowy gruby o przekroju 80 mm. Pessar posmarowano kremem przeciwzapalnym.  Pacjentka nosiła pessar aż do dnia porodu. Co 2 tygodnie stosowano irygacje pochwy, a raz w tygodniu globulki dopochwowe przeciwzapalne.

efekty leczenia w ciąży

EFEKTY LECZENIA W CIĄŻY

Po założeniu pessara wszystkie dolegliwości związane z wypadnięciem macicy i pochwy ustąpiły. Pessar utrzymywał anatomiczne położenie macicy. Ciąża została doprowadzona przy normalnej opiece położniczej do terminu porodu. Pessar wyjęto na sali porodowej, a pacjentka urodziła w fizjologicznym terminie.

leczenie po porodzie

LECZENIE PO PORODZIE

Po porodzie pacjentce ponownie założono pessar pierścieniowy gruby o rozmiarze 80 mm. Lekarz poinstruował pacjentkę, jak samodzielnie wyjmować i zakładać pessar oraz zalecił wykonywanie ćwiczeń mięśni dna miednicy mniejszej.
W celu zmniejszenia ciśnienia na tłocznie brzuszną, pacjentce zakazano dźwigania oraz noszenia obcisłych spodni. Wzrost takiego ciśnienia mógłby spowodować ponowne wypadnięcie macicy.

efekty leczenia po porodzie

EFEKTY LECZENIA PO PORODZIE

Noszenie pessara i ćwiczenia wzmocniły przeponę moczowo-płciową, dlatego 2 lata po porodzie pacjentce założono nowy, mniejszy pessar pierścieniowy o rozmiarze 75 mm. Po upływie 3 lat od porodu pacjentka zakłada pessar tylko przy dolegliwościach.  Pacjentka może ponownie zajść w ciążę, jednak od samego jej początku musiałaby nosić dobrze dobrany pessar pierścieniowy gruby.

Silne bóle w podbrzuszu

spowodowane uciskiem mięśniaka na kość miednicy mniejszej

OBJAWY

Pacjentka w wieku 27 lat zgłosiła się w ósmym tygodniu pierwszej ciąży z bólami podbrzusza po prawej stronie.

diagnoza

DIAGNOZA

W badaniu ultrasonograficznym przez pochwę stwierdzono prawidłową ciążę oraz, w okolicy cieśni macicy strony prawej, mięśniaka o przekroju 6 cm.

leczenie w czasie ciąży

LECZENIE W CZASIE CIĄŻY

1. Z powodu silnych dolegliwości bólowych, spowodowanych uciskiem mięśniaka na kości miednicy mniejszej, w celu uniesienia macicy z miednicy mniejszej został założony pessar pierścieniowy gruby o przekroju 70 mm. Pessar uniósł macicę ku górze, dzięki czemu dolegliwości bólowe natychmiast ustąpiły. Przy kolejnych wizytach, które odbywały się co 2-4 tygodnie, pacjentka nie skarżyła się na dolegliwości bólowe.

2. W 22 tygodniu ciąży, z powodu zwiększonego ucisku powiększającej się macicy i mięśniaka pessar o przekroju 70 mm zastąpiono większym – o przekroju 80 mm, który uniósł macicę na taką wysokość, że dolegliwości bólowe ustąpiły. Ustąpił jednocześnie zastój moczu w prawej nerce.

3. W 35 tygodniu ciąży, z powodu brudzenia z pochwy oraz słabszych ruchów dziecka pacjentka została skierowana do kliniki, gdzie w 37 tygodniu wykonano cięcie cesarskie oraz usunięto wyżej wymienionego mięśniaka. Pacjentka urodziła zdrowe dziecko.

leczenie po porodzie

LECZENIE PO PORODZIE

Po porodzie pacjentka nie musi nosić pessara.

Poporodowe obciążenie macicy

oraz związany z nim poporodowy zespół bólowy miednicy mniejszej

OBJAWY

Poród siłami natury spowodował u 39-letniej pacjentki obniżenie macicy i pochwy. W czasie stania lub chodzenia odczuwała ona bóle podbrzusza i w obszarze narządów płciowych. Czuła się mało atrakcyjna, nie mogła szybko chodzić, ani uprawiać sportu.

diagnoza

DIAGNOZA

Poporodowy zespół bólowy miednicy mniejszej – schorzenie po raz pierwszy opisane przez dr M. Herbicha.

leczenie

LECZENIE

Założono pacjentce pessar pierścieniowy gruby oraz zalecono:

• gimnastykę poporodową – na leżąco (wykluczając ćwiczenia aerobowe),
  • unikanie dłuższych spacerów,
  • nie noszenie obcisłych spodni,
  • unikanie dźwigania,
  • regulację wypróżnień,
  • unikanie przewlekłego kaszlu.

efekty leczenia

EFEKTY LECZENIA

Pessar uniósł ku górze obniżoną macicę, dzięki czemu pacjentka natychmiast odczuła ulgę i mogła wrócić do codziennych zajęć, nie odczuwając dyskomfortu.

Informacje zawarte na stronie zostały opracowane na postawie doświadczeń zawodowych, obserwacji klinicznych i wieloletniej praktyki lekarskiej dr n. med. M. Herbicha.