Wysiłkowe nietrzymanie moczu — przyczyny, objawy i sposoby leczenia

Zdarza Ci się popuszczanie moczu podczas kaszlu, śmiechu czy podnoszenia ciężkich przedmiotów? To sygnały alarmujące, że warto przyjrzeć się kondycji Twojego układu moczowego. Wysiłkowe nietrzymanie moczu dotyczy szczególnie pań, jednak coraz częściej dotyka również mężczyzn. Istotna jest szybka reakcja – sprawdź, czy masz objawy problemu i jak najszybciej podejmij działanie!

Co to jest wysiłkowe nietrzymanie moczu?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to schorzenie urologiczne polegające na bezwiednym oddawaniu moczu w sytuacjach, w których dochodzi do wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej, nacisku na pęcherz oraz inne elementy miednicy. Do przykładów można zaliczyć popuszczanie moczu przy kaszlu, gwałtownym śmiechu czy podnoszeniu ciężkich przedmiotów. Należy zaznaczyć, że w wysiłkowym nietrzymaniu moczu do jego wycieku może dochodzić nawet wtedy, gdy pęcherz nie jest całkowicie wypełniony, a osoba doświadczająca problemu nie odczuwa potrzeby skorzystania z toalety.

Nietrzymanie moczu podczas wysiłku - 3 stopnie zaawansowania schorzenia

Jak większość przewlekłych dolegliwości, nietrzymanie moczu rozwija się w kilku etapach. Z tego względu bardzo ważne jest to, by reagować w porę na sygnały, które wysyła Ci ciało. Leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu będzie tym skuteczniejsze, im szybciej je podejmiesz!

W urologii wyróżnia się 3 stopnie zaawansowania nietrzymania moczu:

• Stopień pierwszy – obejmuje sytuacje, w których dochodzi do istotnych zmian ciśnienia w jamie brzusznej na skutek wysiłku fizycznego. Typowe dla tego etapu jest na przykład nietrzymanie moczu podczas skakania na trampolinie czy podnoszenia bardzo ciężkich przedmiotów.
  • Stopień drugi – na tym etapie dochodzi do częstych przypadków nietrzymania moczu w sytuacjach bardziej prozaicznych, takich jak kichanie, kaszel czy śmiech.
  • Stopień trzeci – w najbardziej zaawansowanej formie do popuszczania moczu może dochodzić nawet w bezruchu (na przykład podczas snu).

Objawy nietrzymania moczu podczas wysiłku

Jak nietrudno się domyślić, symptomów nietrzymania moczu nie można przeoczyć. Najbardziej oczywistym z nich jest fakt, że osoba zmagająca się z tym problemem zauważa u siebie nieoczekiwane popuszczanie moczu w sytuacjach, w których kiedyś mogła je z łatwością kontrolować.

Z reguły pierwszymi alarmującymi objawami, które powinny skłonić do zainteresowania się zdrowiem układu wydalniczego, są:

• Nietrzymanie moczu przy kaszlu,
  • Nietrzymanie moczu przy kichaniu,
  • Popuszczanie moczu podczas śmiechu,
  • Wyciek moczu podczas wysiłku fizycznego – zwłaszcza podskoków i podnoszenia ciężarów.

Przyczyny nietrzymania moczu

Wiele osób zastanawia się, jakie choroby powodują nietrzymanie moczu, martwiąc się, że jest ono objawem poważnych schorzeń. Trzeba jednak podkreślić, że trudno od razu wskazać pewne źródło problemu – aby zdiagnozować, co wywołuje kłopoty z kontrolowaniem mikcji, należy wykonać szereg badań. Przyczyna nietrzymania moczu może tkwić w przebytych niedawno infekcjach pęcherza, zbyt dużej masie ciała, złej kondycji mięśni dna miednicy, czy też ciężkim porodzie.

W grupie ryzyka nietrzymania moczu znajdują się przede wszystkim osoby, których dotyczą:

• Ciąża i niedawny poród,
  • Nadmierna masa ciała,
  • Palenie papierosów i picie alkoholu,
  • Zabiegi operacyjne w okolicach podbrzusza,
  • Zażywanie niektórych leków, takich jak benzodiazepiny,
  • Zmiany hormonalne (na przykład w przebiegu menopauzy),
  • Osłabienie mięśni dna miednicy,
  • Nowotwory układu wydalniczego,
  • Nieodpowiedni sposób wykonywania ćwiczeń fizycznych (zwłaszcza skoków na trampolinie i podnoszenia ciężarów).

Diagnostyka nietrzymania moczu wysiłkowego

Jeśli podejrzewasz u siebie wysiłkowe nietrzymanie moczu, nie warto zwlekać z wizytą u specjalisty. Szybka reakcja pomoże w opanowaniu problemu i przywróceniu pełnej kontroli nad sprawnością pęcherza. W takiej sytuacji warto od razu udać się do urologa, który przeprowadzi dokładny wywiad lekarski i skieruje Cię na dalsze badania.

Elementami podstawowej diagnostyki nietrzymania moczu są wykonanie ogólnego badania moczu, posiewu oraz USG układu moczowego pacjenta. U mężczyzn zaleca się dodatkowo badanie PSA (Prostate Specific Antigen), które pomaga w wykrywaniu przerostu i nowotworu prostaty.

Co pomaga na nietrzymanie moczu — leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu

Jakie postępowanie można wdrożyć w razie diagnozy wysiłkowego nietrzymania moczu?

Ćwiczenia

Jakie ćwiczenia na nietrzymanie moczu okażą się najskuteczniejsze? Najlepszą formą aktywności jest w tym wypadku regularne wzmacnianie mięśni Kegla. Jeśli nie wiesz, gdzie się znajdują, spróbuj zacisnąć dokładnie te mięśnie, które wykorzystujesz, by powstrzymać strumień moczu. Ćwiczenia możesz wykonywać w seriach, na przykład 4 razy po 10 powtórzeń, z czasem zwiększając częstotliwość.

Pessaroterapia

Co na nietrzymanie moczu u kobiet? Bardzo skuteczną pomocą okaże się pessar. Co to jest pessar? To mała i elastyczna wkładka, którą pacjentka umieszcza w pochwie. Pessar podpiera obniżone i osłabione narządy. Dobrze dobrany eliminuje wysiłkowe nietrzymanie moczu natychmiast po założeniu. Dobierany jest indywidualnie po konsultacji z lekarzem.

Farmakologia

Jak leczyć nietrzymanie moczu? W niektórych sytuacjach urolog może zdecydować o farmakoterapii – dzieje się tak zwłaszcza wtedy gdy do popuszczania moczu dochodzi na skutek chorób ogólnoustrojowych czy hormonalnych.

Operacja

Wśród sposobów na to, jak wyleczyć nietrzymanie moczu, znajdują się także zabiegi operacyjne, takie jak wstawienie sztucznego zwieracza, operacje pętlowe czy zabiegi TVT. Rekomenduje się je jednak zwykle w zaawansowanych stadiach problemu.

Jak wyleczyć nietrzymanie moczu — podsumowanie

Choć wysiłkowe nietrzymanie moczu to wstydliwy problem, nie warto trzymać go w tajemnicy przed lekarzem. Jeśli zauważasz, że masz problem z kontrolowaniem mikcji w określonych sytuacjach, zgłoś się do urologa i poszukaj wsparcia. Istnieje wiele sposobów na to, by zażegnać przykrą dolegliwość i odzyskać pewność siebie!

Nie dodano jeszcze żadnych komentarzy - Twój może być pierwszy!