Obniżenie i wypadanie szczytu pochwy: przyczyny, objawy i sposób leczenia

Obniżenie i wypadanie kikuta pochwy - przyczyny, objawy, leczenie

Wypadanie kikuta pochwy (inaczej wypadanie szczytu pochwy) wiąże się z wieloma dolegliwościami, które znacząco obniżają komfort życia kobiet. Jeżeli obserwujesz u siebie bóle oraz dyskomfort w miednicy mniejszej lub w trakcie współżycia, zgłoś się do lekarza. Objawy wypadania kikuta pochwy można szybko wyeliminować, także bez operacji.

Wypadanie kikuta pochwy najczęściej występuje u kobiet po histerektomii, czyli operacji usunięcia macicy. Dlaczego tak się dzieje? Macica podtrzymuje szczyt pochwy. Jeżeli zostanie usunięta, pochwa nie ma na czym się oprzeć, w rezultacie czego obniża się lub wypada.

Przyczyny obniżenia i wypadania kikuta pochwy

Chociaż wypadanie szczytu pochwy najczęściej występuje po histerektomii, czyli operacji usunięcia macicy, może mieć ono także inne przyczyny. Należą do nich osłabienie lub uszkodzenie więzadeł i mięśni podtrzymujących pochwę, pęcherz moczowy oraz odbyt, a także formy wysiłku fizycznego, w wyniku którego występuje nacisk na te partie mięśni. Ryzyko wystąpienia obniżenia lub wypadania kikuta pochwy jest także wyższe u kobiet, które rodziły drogami natury.

Obniżeniu lub wypadaniu kikuta pochwy często towarzyszy wypadanie sąsiednich narządów. Dowiedz się więcej:

Wypadanie macicy

Obniżenie i wypadanie pęcherza moczowego

Jak zapobiegać zaburzeniom statyki narządów rodnych

Objawy wypadania i obniżenia kikuta pochwy

Kobiety z wypadaniem kikuta pochwy mogą mieć różne objawy. Najczęściej czują dyskomfort (uczucie pełności w pochwie) oraz mają uczucie wypadania pochwy. Mogą również odczuwać bóle w trakcie współżycia. Wybrzuszenie szczytu pochwy w kierunku jej niższej części może także utrudniać stanie lub chodzenie. Pociąganie pęcherza moczowego lub jego obniżenie się może prowadzić do zalegania moczu oraz wtórnie do nawracających zapaleń układu moczowego.

Im bardziej obniżone narządy rodne, tym objawy i dolegliwości bardziej nasilone.

Jak zdiagnozować obniżenie lub wypadanie kikuta pochwy

Jeżeli obserwujesz u siebie jakiekolwiek niepokojące objawy, umów się na wizytę u ginekologa. Lekarz postawi diagnozę na podstawie wywiadu oraz przeprowadzonego badania. Powinno ono obejmować badanie palpacyjne we wziernikach oraz USG przezpochwowe. Na tej podstawie oceni, czy jest to obniżenie lub wypadanie szczytu pochwy oraz jak bardzo jest ono zaawansowane.

Nieoperacyjne leczenie wypadania lub obniżenia kikuta pochwy

Sposób leczenia obniżenia lub wypadania kikuta pochwy zależy od wielu czynników, między innymi, od stopnia jego zaawansowania.

Stopnie obniżenia narządu rodnego opisuje skala Pelvic Organ Prolapse Quantification (POP-Q) System, przy czym pierwszy stopień oznacza nieznaczne obniżenie narządów, a 4 stopień – ich wypadanie.

Według zaleceń brytyjskiego stowarzyszenia uroginekologicznego (British Society of Urogynaecology) przy 1 i 2 stopniu obniżenia kikuta pochwy zaleca się przede wszystkim leczenie nieinwazyjne, tzw. terapię konserwatywną. Powinna ona obejmować ćwiczenia mięśni dna miednicy i/lub zastosowanie pessara pochwowego. Leczenie operacyjne warto rozważyć dopiero przy zaawansowanych objawach wypadania szczytu pochwy, chociaż także wtedy skuteczną i bezpieczną alternatywą jest pessaroterapia.

Jak działa leczenie pessaroterapią przy obniżeniu lub wypadaniu kikuta pochwy

Dobrze dobrany pessar przywraca anatomiczne położenie narządu rodnego. Dzięki temu pacjentki, które stosują pessary ginekologiczne mogą znowu żyć aktywnie, na przykład:

• pływać,
  • jeździć na rowerze,
  • spacerować,
  • wykonywać większość ćwiczeń gimnastycznych.

Powinny jedynie unikać czynności, które podnoszą ciśnienie w jamie brzusznej, takich jak dźwiganie czy skakanie. Decyzję o tym, jak intensywny tryb życia może prowadzić kobieta, która stosuje pessaroterapię, warto jednak zawsze indywidualnie skonsultować z lekarzem prowadzącym.

[i] „Post-Hysterectomy Vaginal Vault Prolapse” – Green-top Guideline No. 46 RCOG/BSUG Joint Guideline | July 2015, British Society of Urogynaecology,

Wodonercze w ciąży - leczenie

Objawy problemów ginekologicznych

ELŻBIETA M.

Dobrze że w dzisiejszych czasach człowiek może poczytać i znaleźć porady , informacje dotyczące naszego zdrowìa. Dziękuję za informację które pomogły mi w podjęciu decyzji : co z robić aby stan mojego zdrowia nie pogorszyła się.