Niepokojące objawy ginekologiczne

Niepokojące objawy ginekologiczne, czyli kiedy do ginekologa

Wczesne wykrycie choroby zwiększa szanse na skuteczne wyleczenie i zapobiega komplikacjom. Najlepszym sposobem na wychwycenie rozwijających się chorób kobiecych na czas jest regularne odwiedzanie ginekologa. Niezależnie jednak od tego, dowiedz się, jakie objawy są czymś normalnym, a jakie powinny skłonić Cię do natychmiastowej wizyty u lekarza, bo mogą sygnalizować poważne choroby kobiece.

Poniżej znajdziesz objawy chorób kobiecych, których nigdy nie powinnaś ignorować. Są one wymienione w porządku alfabetycznym.

Bolesne miesiączki

Chociaż większość kobiet odczuwa ból, skurcze i dyskomfort podczas miesiączki, silny ból może być spowodowany przez pewne schorzenia. Wyjątkowo bolesne miesiączki mogą mieć na przykład kobiety z endometriozą.

Endometrioza to choroba, w której przebiegu tkanka normalnie wyścielająca macicę – tzw. endometrium – obecna jest poza jamą macicy, na przykład w innych narządach jamy brzusznej. Co więcej, zachowuje się ona tak, jakby nadal była w macicy, czyli zmienia się w ciągu cyklu miesiączkowego, a w czasie miesiączki złuszcza się. Jeżeli endometrium nie znajduje się w macicy, nie ma jednak możliwości wydostania się wraz z krwią na zewnątrz. Powoduje to ból, zrosty oraz torbiele endometrialne.

O czym warto pamiętać?

Jeżeli Twoje miesiączki są bolesne, odwiedź lekarza, żeby wykluczyć endometriozę i inne możliwe schorzenia.

Ból podczas seksu

Bolesne doznania podczas seksu mogą występować z wielu powodów. Należy do nich niewygodna pozycja lub zbyt głęboka penetracja. Jednak może się to również zdarzyć z takich powodów jak:

O czym warto pamiętać?

Kiedy do ginekologa? Jeżeli czujesz ból podczas współżycia poddaj się badaniu ginekologicznemu, żeby dokładnie określić przyczynę bólu i poddać się precyzyjnemu leczeniu.

Ból przy oddawaniu moczu

Naglące i częste oddawanie moczu, któremu towarzyszy ból to często objaw infekcji dróg moczowych. Zapalenie układu moczowego (ZUM) nie jest przenoszone drogą płciową, ale akt płciowy może je pośrednio spowodować. Jeśli podejrzewasz, że możesz mieć ZUM, udaj się do lekarza.

Ból podczas sikania możesz odczuwać także, jeśli w pobliżu miejsca, z którego wypływa mocz, jest pęknięta skóra. Jeżeli w tym obszarze występują pęcherze, skaleczenia lub rany, możesz mieć opryszczkę narządów płciowych lub inną chorobę weneryczną.

Ból przy oddawaniu moczu towarzyszy też czasem zaburzeniom statyki narządów rodnych.

O czym powinnaś pamiętać?

Praktycznie każdy ból przy oddawaniu moczu wymaga konsultacji z lekarzem.

Ból w dole brzucha

Ból w dole brzucha to jeden z objawów, najczęściej obserwowanych przez kobiety. Niektóre kobiety odczuwają skurczowe bóle brzucha w czasie menstruacji, jak również kilka dni przed nią, a w czasie owulacji czują charakterystyczny dla niej ból owulacyjny. Jeżeli jednak ból brzucha występuje w innych okolicznościach, warto wiedzieć, że może to być spowodowane wieloma dolegliwościami. Najczęstsze z nich to:

• ciąża pozamaciczna
  • endometrioza
  • mięśniaki macicy
  • torbiele jajników
  • skręt jajnika lub skręt przydatków
  • choroby weneryczne (STD)
  • infekcja bakteryjna pochwy
  • zapalenie narządów miednicy mniejszej/ zapalenie przydatków
  • zapalenie dróg moczowych
  • nowotwory narządów rodnych
  • zaburzenia statyki narządów rodnych

O czym powinnaś pamiętać?

• Jeżeli Twój ból brzucha jest nagły i bardzo silny zgłoś się na SOR.
  • Zawsze, kiedy odczuwasz niezbyt nasilony ból w dole brzucha przez dłużej niż 1-2 tygodnie, skonsultuj się z ginekologiem.

Brak miesiączki

Brak miesiączki może oznaczać ciążę, jednak to tylko jedna z możliwości. Jeżeli test ciążowy jest negatywny, a miesiączka spóźnia się o 2-3 miesiące może to być objawem wielu chorób, w tym między innymi:

• zaburzeń hormonalnych,
  • chorób tarczycy,
  • przewlekłego stresu,
  • nieprawidłowego odchudzania, objawiającego się nagłą utratą wagi,
  • przewlekłego przemęczenia.

Jeżeli brakowi miesiączki towarzyszy ból podbrzusza, a kobieta nie jest w ciąży, trzeba wykluczyć:

• zapalenie narządów miednicy mniejszej/ zapalenie przydatków,
  • ciążę pozamaciczną,
  • zespół policystycznych jajników,
  • endometriozę.

O czym warto pamiętać?

Jeżeli nie jesteś w ciąży, a nagle ustały Twoje miesiączki, to znak że powinnaś iśc do ginekologa, żeby mógł zdiagnozować przyczynę takiego stanu rzeczy.

Nietrzymanie moczu

Zdarza się, że kobieta zauważa wyciek moczu podczas wysiłku, takiego jak śmiech, kichnięcie czy ćwiczenia fizyczne. Wtedy najprawdopodobniej cierpi na wysiłkowe nietrzymanie moczu, które może, ale nie musi towarzyszyć obniżeniu się narządu rodnego.

Jeżeli pojawia się u Ciebie naglące parcie na pęcherz, którego nie potrafisz opanować, możesz mieć naglące nietrzymanie moczu.

W rzadkich wypadkach zdarza się także, że nietrzymanie moczu jest następstwem innych schorzeń, na przykłady choroby Parkinsona.

O czym warto pamiętać?

Każdy rodzaj nietrzymania moczu trzeba skonsultować z ginekologiem. Wysiłkowe nietrzymanie moczu można i zwykle da się skutecznie leczyć. Jednym ze skutecznych sposobów jego leczenia jest pessaroterapia.

Nietypowe upławy

Upławy, czyli wydzielina z pochwy to zjawisko fizjologiczne, które z mniejszą lub większą intensywnością występuje u każdej kobiety. Służy ona do oczyszczania pochwy i chroni ją przed infekcjami. Zwykle możesz obserwować więcej wydzieliny w czasie ciąży i jeżeli stosujesz antykoncepcję.

Nie masz się czym martwić, jeżeli Twoja wydzielina:

• nie ma nieprzyjemnego zapachu,
  • jest przezroczysta,
  • jest śliska i mokra, albo gęsta i rozciągliwa.

Kiedy do ginekologa? Powody do niepokoju pojawiają się wtedy, gdy wydzielina się zmienia – jest jej wyraźnie więcej, zmienia się jej zapach, albo gdy towarzyszy jej gorączka, swędzenie, wysypka na narządach płciowych czy inne objawy. Tak objawiają się między innymi infekcje pochwy oraz choroby przenoszone drogą płciową, czyli choroby weneryczne.

Nietypowa wydzielina z pochwy i jej możliwa przyczyna

Objawy Możliwa przyczyna
Rybi, cuchnący zapach Infekcja bakteryjna pochwy
Obfite upławy o konsystencji twarogu i uporczywe swędzenie Grzybica pochwy
Pieniste upławy o silnym, nieprzyjemnym zapachu, uporczywe swędzenie Rzęsistek pochwowy
Upławy, którym towarzyszy ból narządów miednicy i krwawienie po seksie Chlamydia lub rzeżączka
Upławy, którym towarzyszą pęcherze, skaleczenia lub rany na zewnętrznej skórze     Opryszczka narządów płciowych

O czym powinnaś pamiętać?

Kiedy powinnaś iść do ginekologa? Zgłoś się do lekarza, jeżeli wydzielina z pochwy ma przykry zapach, jest jej wyraźnie więcej i zmienił się jej rodzaj. Konsultacja lekarska jest potrzebna także wtedy, gdy upławom towarzyszy gorączka, swędzenie, rany na skórze lub gdy obserwujesz krwawienie z dróg rodnych.

Plamienie

Plamienie to lekkie krwawienie z pochwy, które występuje między miesiączkami. Niektóre kobiety mogą mieć lekkie krwawienie podczas owulacji z powodu wahań hormonalnych i nie jest to objawem choroby. Ale jeśli zauważyłaś, że plamienie występuje często i nie jest związane z owulacją, umów się na wizytę u ginekologa.

Najczęstszymi przyczynami plamienia są:

• polipy macicy lub szyjki macicy,
  • rak szyjki macicy,
  • infekcje przenoszone drogą płciową,
  • zapalenie miednicy mniejszej,
  • zespół policystycznych jajników
  • inne schorzenia, które mogą wymagać szybkiego leczenia.

O czym powinnaś pamiętać?

Krwawienie po seksie lub między miesiączkami oraz jakiekolwiek krwawienie z dróg rodnych po menopauzie to objawy, które powinny Cię skłonić do wizyty u ginekologa.

Swędzenie pochwy i okolic

Swędzenie pochwy i okolic jest częstym objawem infekcji. Czasami towarzyszy mu obrzęk i zaczerwienienie. Swędzeniem najczęściej objawia się waginoza, czyli infekcja grzybicza pochwy oraz niektóre choroby przenoszone drogą płciową.

O czym warto pamiętać?

Jeżeli swędzeniu towarzyszą obfite upławy o konsystencji białego sera, możesz mieć grzybicę pochwy. Zastosuj wtedy środki przeciwgrzybiczne dostępne w aptece, ale jeżeli objawy nie ustępują po 2-3 dniach, skontaktuj się z lekarzem. Kiedy do ginekologa? Idź do lekarza zawsze, gdy swędzeniu towarzyszy wysypka.

Uczucie pełności w pochwie

Masz uczucie pełności w pochwie, które możesz porównać do napełnionego balonika? Wyraźnie czujesz wysuwanie się narządów z pochwy? Tak może się objawiać obniżanie się lub wypadanie narządów rodnych. W zależności od stopnia zaawansowania  schorzenia powyższym objawom może towarzyszyć także ból podbrzusza lub krzyżowej części kręgosłupa, nietrzymanie moczu lub wrażenie niedokładnego opróżniania pęcherza.

O czym warto pamiętać?

Jeżeli podejrzewasz u siebie zaburzenia statyki narządów rodnych, idź do ginekologa. Być może lekarz zdiagnozuje u Ciebie początki choroby i zaleci ćwiczenie mięśni dna miednicy oraz pessaroterapię. Jeżeli Twoje schorzenie jest zaawansowane możliwe sposoby leczenia to pessary lub operacja chirurgiczna.

Wysypka lub zmiany skórne na genitaliach

Istnieje wiele powodów, dla których skóra na i wokół genitaliów może się zmienić. Należą do nich między innymi:

• suchość skóry,
  • tarcie lub reakcja kontaktowa z nowym mydłem, lub środkiem piorącym,
  • infekcja przenoszona drogą płciową,
  • choroba dermatologiczna.

Objawy skórne chorób wenerycznych

Objaw  Możliwa przyczyna
Bezbolesne grudki narastające na skórze Brodawki narządów płciowych
Bolesne pęcherze, skaleczenia lub pęknięcia skóry Opryszczka narządów płciowych
Owrzodzenia w obrębie narządów płciowych lub odbytu     Kiła*

*Kiła to choroba przenoszona drogą płciową (choroba weneryczna), która często nie daje żadnych objawów. Najlepszym testem na kiłę jest badanie krwi.

O czym warto pamiętać?

Każda wysypka w obrębie narządów płciowych wymaga konsultacji z lekarzem.

Wzdęcia i uczucie pełności

Wiele kobiet skarży się na wzdęcia na różnych etapach cyklu miesiączkowego, szczególnie przed menstruacją. Jeżeli jednak odczuwasz wzdęcia przez dłuższy okres czasu, na przykład przez kilka tygodni, powiedz o tym lekarzowi. Wzdęcia i uczucie pełności w dole brzucha mogą być objawami nieprawidłowości żywieniowych, ale czasem są objawem raka jajnika.

O czym powinnaś pamiętać?

Jeżeli wzdęcia utrzymują się przez kilka tygodni, skonsultuj się z ginekologiem.

Podsumowanie

Jeżeli zaobserwowałaś u siebie niepokojące objawy ginekologiczne, koniecznie idź do ginekologa. Pamiętaj, że wcześnie podjęte i precyzyjnie dobrane leczenie poprawi Twój stan zdrowia i zapobiegnie rozwijaniu się chorób kobiecych.

Nie dodano jeszcze żadnych komentarzy - Twój może być pierwszy!