Obniżenie / wypadanie macicy i pochwy

Macica, pochwa i pęcherz moczowy utrzymywane są we właściwym miejscu przez mięśnie dna miednicy. Gdy mięśnie te słabną, dochodzi do obniżania się narządów w obszarze miednicy do pochwy lub wypadania ich na zewnątrz pochwy łącznie z nią. W wyeliminowaniu tych dolegliwości pomaga pessaroterapia.

Informacje dla lekarzy
Obniżenie i wypadanie macicy lub pochwy - objawy i leczenie - Dr Herbich

Czy obserwujesz u siebie objawy obniżenia macicy i/lub pochwy

• Masz uczucie parcia na stolec oraz niekompletnego opróżnienia odbytnicy?
  • Zdarza Ci się nie trzymać moczu, stolca i/lub gazów?
  • Czujesz ucisk i pełność w pochwie?
  • Masz częstomocz i wrażenie, że nie możesz do końca opróżnić pęcherza?
  • Odczuwasz bóle w krzyżu, pachwinach oraz bóle w czasie stosunku?

Jeżeli obserwujesz u siebie powyższe objawy, powiedz o nich lekarzowi w czasie najbliższej wizyty. Być może masz obniżenie macicy lub pochwy.

Przeczytaj, jak opowiadają o tym kobiety

Maria, zdiagnozowana w wieku 55 lat

Od kilku lat miałam uczucie, jakbym siedziała na baloniku. Czułam pełność w pochwie, szczególnie w czasie zaparć i często miałam infekcje dróg moczowych. Kiedy zaczęły wypadać mi wkładane tampony pomyślałam, że coś jest nie tak i poszłam do lekarza. Zdiagnozował zaburzenie statyki narządów rodnych. Wytłumaczył, że to dolegliwość, która wiąże się z dyskomfortem, ale można wyeliminować wszystkie niechciane objawy, nosząc pessar. Miał rację, z pessarem, czuję się dużo lepiej.

Agnieszka, zdiagnozowana w wieku 45 lat

Przez kilka miesięcy czułam pełność w pochwie. Poszukałam informacji na ten temat i dowiedziałam się, że to może być obniżenie macicy. Zaczęłam też rozpoznawać więcej objawów. Chroniczne zaparcia, uczucie parcia na stolec. Poszłam do lekarza, który potwierdził, że mam obniżenie macicy. Dowiedziałam się, że to schorzenie, które powoduje dyskomfort, ale nie zagraża życiu i że dolegliwości z nim związane natychmiast wyeliminuje pessar.

Jak często występuje obniżenie lub wypadanie macicy i/lub pochwy?

kobiet 80+ cierpi na jakąś formę wypadania macicy i/lub pochwy

kobiet między 20-39 rokiem życia ma zaburzenia statyki narządów rodnych

Obniżenie i wypadanie macicy lub pochwy - objawy i leczenie - Dr Herbich

Czy jesteś w grupie ryzyka?

Każda z nas może mieć obniżenie lub wypadanie macicy i/lub pochwy, choć ryzyko zachorowania jest największe wśród kobiet po menopauzie. Zmniejsza się wtedy produkcja estrogenu, co ogranicza produkcję kolagenu i przekłada się na zanik tkanki łącznej. Pozbawione jej mięśnie i więzadła przestają utrzymywać narządy w anatomicznym położeniu.

Ryzyko wystąpienia obniżenia lub wypadania macicy i/lub pochwy zwiększają także:

• ciąże,
  • porody siłami natury, szczególnie takie, przy których doszło do uszkodzenia krocza,
  • dźwiganie,
  • nadwaga,
  • przewlekły kaszel lub zaparcia,
  • skłonności genetyczne.

Dlaczego leczyć obniżenie macicy i pochwy?

Wiele kobiet wstydzi się rozmawiać z lekarzem o wypadaniu narządów dna miednicy mniejszej. Wolą cierpieć w milczeniu i próbują żyć z nawet bardzo uciążliwymi objawami. Inne, nic nie mówią z obawy, że będą musiały mieć operację.

Ich cierpienie jest niepotrzebne, z kilku powodów:

1

Istnieją inne niż operacja, choć równie skuteczne, sposoby leczenia obniżenia macicy i pochwy.

2

Wczesne podjęcie leczenia (ćwiczenia Kegla + pessar) może znacząco wzmocnić mięśnie dna miednicy i wyeliminować objawy.

3

Nikt bardziej niż lekarze nie jest świadom, jak powszechne jest obniżenie macicy i pochwy. Często mają więc pacjentki z takimi dolegliwościami i są przygotowani do udzielenia im profesjonalnej pomocy.

Co więcej, nieleczone obniżenie macicy i pochwy pogarsza się z czasem. Jeżeli obserwujesz u siebie objawy, które o tym świadczą, niezwłocznie idź do lekarza. Alarmujące objawy to między innymi:

• problemy z oddawaniem moczu,
  • silne bóle w dole pleców,
  • krwawienia i plamienia,
  • ucisk w pochwie, który z upływem dnia staje się coraz bardziej uciążliwy.

Możesz znów cieszyć się zdrowiem i żyć pełnią życia. Wystarczy jedna wizyta u lekarza.

Jak działa pessar przy obniżeniu / wypadaniu macicy lub pochwy?

Zobacz, jak działa pessar gdy obniża się lub wypada macica i pochwa

Jesteś lekarzem?
Dowiedz się więcej o obniżaniu lub wypadaniu macicy i pochwy

Obniżenie i wypadanie macicy lub pochwy - objawy i leczenie - Dr Herbich

Obniżenie macicy i pochwy przebiega etapami

W zależności od stopnia nasilenia się dolegliwości, w celu wyeliminowania jej objawów najlepiej zastosować pessar pierścieniowy gruby, pessar talerzowy lub pessar grzybkowy cienki.

Zobacz, jak działa pessar gdy obniża się lub wypada macica i pochwa

Najpierw narządy obniżają się w niedużym stopniu. Większość kobiet nie jest tego świadoma, bo nie odczuwa żadnych dolegliwości. U niektórych kobiet mogą jednak wystąpić dolegliwości bólowe.

Brak obniżania

1 stopień
Łagodne obniżenie,  część prowadząca obniżenia znajduje się więcej niż 1cm ponad (dogłowowo) strzępkami błony dziewiczej

Gdy obniżenie narządów rodnych jest umiarkowane lub ciężkie szyjka macicy może  wystawać z otworu pochwy, a nawet wypadać całkowicie na zewnątrz, pociągając za sobą pochwę, macicę oraz towarzyszące narządy, takie jak pęcherz moczowy czy odbytnica.

2 stopień
Umiarkowane obniżenie – część prowadząca obniżenia znajduje się pomiędzy 1cm powyżej a 1cm poniżej strzępków błony dziewiczej

3 stopień
Znaczne obniżenie – część prowadząca obniżenia znajduje się więcej niż 1 cm poniżej strzępków błony dziewiczej, ale nie więcej niż 2 cm mniej niż całkowita długości pochwy w cm.

4 stopień
Całkowite wypadanie na długości całej pochwy.

Obniżenie lub wypadanie narządów rodnych 2-4 stopnia wiąże się z następującymi objawami:

Objawy pochwowe:

• uczucie ucisku i pełności w pochwie,
  • upławy i częste zapalenia,
  • trudności z siedzeniem,
  • uwidocznienie w szparze sromowej macicy, często z pochwą.

Ze strony układu moczowego:

• wysiłkowe nietrzymanie moczu,
  • częstomocz,
  • trudności w oddawaniu moczu,
  • uczucie niekompletnego opróżnienia pęcherza moczowego,
  • konieczność palpacyjnego odprowadzenia wypadającego narządu w celu ułatwienia mikcji.

Ze strony układu pokarmowego:

• nietrzymanie stolca i gazów,
  • uczucie parcia na stolec i niekompletnego wypróżnienia,
  • konieczność silnego parcia podczas oddawania stolca,
  • potrzeba palpacyjnego odprowadzenia wypadającego narządu w celu zakończenia defekacji.

Bolesne współżycie: w czasie i po stosunku

1 stopień obniżenia macicy i/lub pochwy

• Pouczenie pacjentki o przyczynach zaburzeń statyki narządów rodnych.
  • Systematyczne monitorowanie schorzenia przez ginekologa.
  • Zastosowanie terapii zachowawczej.
  • Jeżeli pacjentka, mimo braku objawów, odczuwa dolegliwości bólowe miednicy mniejszej można rozważyć zastosowanie pessara pierścieniowego grubego lub talerzowego.

2,3 i 4 stopień obniżenia macicy i/lub pochwy

Zalecane leczenie obejmuje między innymi:

• Pouczenie pacjentki o przyczynach zaburzenia statyki narządów rodnych.
  • Zastosowanie terapii zachowawczej.
  • Wypróbowanie możliwości leczenia konserwatywnego:
    pessaroterapia, terapia estrogenowa, ćwiczenia mięśni dna miednicy mniejszej
  • W wypadku wyczerpania możliwości leczenia konserwatywnego lub przy braku poprawy, można rozważyć zastosowanie odpowiedniego zabiegu operacyjnego.
  • Jeżeli decyzja o przeprowadzeniu operacji zostanie podjęta - pessaroterapia może być stosowana do czasu operacji w celu przygotowania skóry pochwy do zabiegu: pessaroterapia + estrogenoterapia.

Na czym polega terapia zachowawcza?

Terapia zachowawcza polega na unikaniu czynności, które podnoszą ciśnienie w jamie brzusznej, bo może się to przyczynić do osłabienia aparatu więzadłowego miednicy mniejszej, utrzymującego macicę.
Zaleca się m.in.:

• unikanie dźwigania,
  • leczenie kaszlu ostrego i chronicznego (astmy, przewlekłego zapalenia oskrzeli),
  • zaprzestanie palenia, by wyeliminować kaszel palacza,
  • leczenie zaparć, by wypróżnianie odbywało się bez wysiłku,
  • walka z otyłością, w celu odciążenia więzadeł i powięzi miednicy mniejszej,
  • wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie przepony moczowo-płciowej,
  • stosowanie terapii hormonalnej (estrogenoterapia) w okresie pomenopauzaInym.

Jaki pessar zastosować w zależności od stopnia obniżenia lub wypadania macicy bądź pochwy:

Prawidłowy stan

1 stopień
Gdy macica i pochwa nieznacznie się obniża nie ma potrzeby stosowania pessaroterapii, chyba że pacjentka mimo braku objawów, odczuwa dolegliwosci bólowe miednicy mniejszej można rozważyć zastosowanie pessara pierścieniowego grubego lub talerzowego.

2 i 3 stopień
Najczęściej stosuje się pessary pierścieniowy gruby i talerzowy. Zaleca się rozpocząć leczenie stosując pessar pierścieniowy gruby.

4 stopień i szerokie wejście do pochwy
Pessar grzybkowy cienki stosowany jest przy całkowitym wypadaniu macicy i pochwy. Czasami, przy zbyt szerokim wejściu do pochwy, pessar pierścieniowy gruby lub talerzowy mogą nie utrzymać nacisk obniżających się narządów, wtedy zaleca się również zastosowania pessara grzybkowego cienkiego.

Informacje zawarte na stronie zostały opracowane na postawie doświadczeń zawodowych, obserwacji klinicznych i wieloletniej praktyki lekarskiej dr n. med. M. Herbicha.