Żylaki kończyn dolnych i sromu u kobiet w ciąży

Ucisk ciężarnej macicy na układ żylny miednicy mniejszej może doprowadzić do powstawania żylaków kończyn dolnych oraz warg sromowych z powodu zaburzenia odpływu krwi z kończyn dolnych. W leczeniu nasilonych żylaków pomaga założenie pessara.

Informacje dla lekarzy
Żylaki sromu i kończyn dolnych w ciąży - objawy i leczenie - Dr Herbich

Co powinno Cię zaniepokoić?

Objawy żylaków kończyn dolnych w ciąży:

• Widoczne pod skórą pajączki lub zgrubiałe, poskręcane żyły
  • Uczucie ciężkości nóg i ich nadmiernej pełności, które ustępuje po odpoczynku z uniesionymi nogami
  • Tępe ból nóg po długotrwałym staniu lub siedzeniu
  • Pojawiający się okresowo ból nad zmienioną żyłą

Objawy żylaków sromu w ciąży:

• Puchnięcie zewnętrznych warg sromowych spowodowane zaleganiem krwi w żyłach
  • Pieczenie, zaczerwienie i obrzęk warg sromowych
  • Bóle sromu
  • Widoczne żylaki wokół sromu
  • Tępy ból miednicy, który nasila się po długotrwałym staniu lub siedzeniu bez zmiany pozycji
  • Ból podczas współżycia – pękanie i krwawienie żylaków

Co o objawach żylaków sromu w ciąży mówią kobiety?

Danuta, lat 37

Czułam tak duży dyskomfort, że trudność sprawiały mi nawet zwykłe, codzienne czynności. Bolało mnie w pozycji stojącej, siedzenie było nie do wytrzymania, a założenie nogi na nogę stało się wręcz niemożliwe.

Paulina, lat 34

W wieku 34 lat, zaszłam w drugą ciążę, okazało się, że będę miała dwojaczki – byłam przeszczęśliwa. Do 25 tygodnia ciąży, czułam się świetnie, nie było żadnych dolegliwości. Dwa tygodnie później, poczułam silny ból w obu kończynach dolnych i podbrzuszu, a na moich nogach pojawiły się rozległe żylaki – ledwo co chodziłam. Zgłosiłam się wtedy od razu do Dr Herbicha, który po badaniu stwierdził że żylaki są spowodowane uciskiem macicy na układ żylny miednicy mniejszej. Po założeniu pessara kołnierzowego szyjki macicy, żylaki natychmiast zniknęły, pessar miałam założony do 36 tygodnia ciąży.  w którym z innego powodu miałam wykonane cięcie cesarskie.

Co to są żylaki?

Żylaki to schorzenie spowodowane utrudnionym odpływem krwi z żył. Gdy krew zalega w żyłach, zwiększa się w nich ciśnienie. Powoduje to puchnięcie lub poszerzenie żył, co jest widoczne na skórze w postaci pajączków, obrzęków czy przebarwień.

przyszłych mam ma żylaki sromu

ciężarnych ma żylaki kończyn dolnych

Żylaki sromu i kończyn dolnych w ciąży - objawy i leczenie - Dr Herbich

Czy jesteś w grupie ryzyka?

Tak, jeżeli jesteś w ciąży.
Żylaki kończyn dolnych i sromu często pojawiają się u kobiet w ciąży, bo powiększająca się macica i rosnący płód wywierają nacisk na naczynia krwionośne. Im większy nacisk, tym większe ryzyko żylaków. Dlatego nadmierna waga i ciąża mnoga to czynniki, które zwiększają ryzyko pojawienia się żylaków w ciąży.

Żylaki często występują jednak w ciąży także u kobiet, które nie mają nadwagi. Część z nas ma po prostu predyspozycje genetyczne do powstawania żylaków lub słabą tkankę łączną, która dodatkowo słabnie z wiekiem.

Żylakom w ciąży sprzyjają:

• fizjologiczne zmiany typowe dla ciąży – większa ilość krążącej krwi, jej wolniejszy przepływ i powiększanie się macicy,
  • niskie ułożenie płodu (i dodatkowy ucisk na żyły);
  • przebyte dwa porody zwiększają ryzyko o 20–30%;
  • zwiększone BMI przed ciążą (Panie z nadwagą i otyłe). ,
  • mała aktywność fizyczna, czyli siedzący tryb życia,
  • zaparcia,
  • przebyte w przeszłości choroby zakrzepowe,
  • uwarunkowania genetyczne – jeżeli członkowie Twojej rodziny mieli żylaki, jest większe ryzyko, że pojawią się także u Ciebie,
  • krótkie odstępy między ciążami,
  • wiek.

Dlaczego żylaki w ciąży trzeba leczyć?

Żylaki to nie tylko problem kosmetyczny, ale dolegliwość, która powoduje znaczący dyskomfort. Złe samopoczucie nim spowodowane w niektórych sytuacjach może przerodzić się w depresję. W rzadkich wypadkach nieleczone żylaki mogą prowadzić do komplikacji, takich jak zapalenie żył lub zakrzepica.

Jak leczyć żylaki kończyn dolnych i sromu w ciąży?

Możliwości leczenia żylaków w ciąży są ograniczone, bo – ze względu na dobro dziecka – u kobiet w ciąży nie operuje się żylaków, a wiele leków jest przeciwwskazanych. Lekarz może zalecić Ci następujące formy leczenia zachowawczego.

Leczenie farmakologiczne

Może być ograniczone do stosowanych miejscowo maści i żeli z ekstraktem z kasztanowca, oczaru wirginijskiego, nagietka, mirtu, jałowca i cyprysu, które mają działanie objawowe. Ich stosowanie łagodzi nieco uczucie ciężkości.
W uzasadnionych wypadkach, u pacjentek, które miały epizod zakrzepowy w przeszłości lekarz może zalecić zastrzyki z heparyną.

Leczenie uciskowe

Sprowadza się do noszenia pończoch, rajstop uciskowych lub specjalnej bielizny uciskowej, które naciskając na żyły nie dopuszczają do zalegania w nich krwi. Jeżeli masz żylaki sromu lub krocza, szukaj bielizny specjalnie przeznaczonej do leczenia tego rodzaju żylaków.

Zastosowanie pessara

Pessar – mały silikonowy książek umieszczany w pochwie – unosi ku górze dolny segment ciężarnej macicy, odblokowuje zastoje żylne w miednicy mniejszej i ułatwia odpływ z nich krwi. Pessar może zostać założony przez lekarza w gabinecie w czasie zwykłej wizyty i zwykle pozostaje założony do czasu porodu.

Dodatkowo, możesz radzić sobie z żylakami w trakcie trwania ciąży w następujący sposób:

• śpiąc w łóżku z uniesionymi nogami. W miesiącach letnich jest to jednak bardzo uciążliwe;
  • jeśli lekarz nie zaleci inaczej, ruszając się — aktywność fizyczna poprawia znacząco ukrwienie. Szczególnie polecane są spacery, pływanie;
  • unikając chodzenia w butach na wysokich obcasach oraz stania zbyt długo w jednej pozycji;
  • jeśli pracujesz, możesz sobie radzić, stosując podnóżek pod stopy i pochylone krzesło.

Jakie pessary mają zastosowanie przy tym schorzeniu?

Jesteś lekarzem?
Dowiedz się więcej o żylakach kończyn dolnych i sromu u kobiet w ciąży

Żylaki kończyn dolnych i sromu u kobiet w ciąży

Ucisk ciężarnej macicy na układ żylny miednicy mniejszej może doprowadzić do powstawania żylaków kończyn dolnych oraz warg sromowych z powodu zaburzenia odpływu krwi z kończyn dolnych (zespół przekrwienny miednicy mniejszej). Powodują one dolegliwości bólowe, stany zapalne żył, obrzęki nóg i warg sromowych.

W większości przypadków zaleca się założenie pessara kołnierzowego szyjki macicy najczęściej o rozmiarze nr 2 (pessar zakładany jest na szyjkę macicy).

UWAGA: Przy pessaroterapii w trakcie ciąży, pessar powinien być zakładany i wyjmowany wyłącznie przez lekarza.

Ciężarnym pacjentkom z żylakami kończyn dolnych i sromu zaleca się leżenie w łóżku oraz stosowanie uciskowych pończoch. Dopełnieniem leczenia może być zastosowanie pessaroterapii. Pessar unosi ku górze dolny segment ciężarnej macicy, odblokowuje zastoje żylne w miednicy mniejszej i ułatwia odpływ krwi.

W większości przypadków zaleca się założenie pessara kołnierzowego szyjki macicy najczęściej o rozmiarze nr 2 (pessar zakładany jest na szyjkę macicy).

UWAGA: Przy pessaroterapii w trakcie ciąży, pessar powinien być zakładany i wyjmowany wyłącznie przez lekarza.

Informacje zawarte na stronie zostały opracowane na postawie doświadczeń zawodowych, obserwacji klinicznych i wieloletniej praktyki lekarskiej dr n. med. M. Herbicha.