Nietrzymanie moczu

Nietrzymanie moczu, czyli brak kontroli nad jego gubieniem, to często występujący i równie często ukrywany problem kobiet. Pessaroterapia, która polega na zastosowaniu pessara – elastycznej, przyjaznej dla tkanek silikonowej wkładki, to jedna ze skuteczniejszych metod leczenia wysiłkowej i mieszanej formy nietrzymania moczu.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu - objawy i leczenie - Dr Herbich - polski producent pessarów ginekologicznych

Dobrze dopasowany pessar eliminuje objawy wysiłkowego nietrzymania moczu

Zobacz, w jaki sposób pessar eliminuje objawy wysiłkowego nietrzymania moczu
Kiedy powinnaś zwrócić się do lekarza?

Jeżeli obserwujesz mimowolny wyciek moczu w trakcie wysiłku fizycznego, kichnięcia, kaszlnięcia, śmiechu, ćwiczeń fizycznych lub bez wyraźnej przyczyny. Może się okazać, że cierpisz na jedną z form nietrzymania moczu.

Jak leczyć nietrzymanie moczu?

Jeżeli lekarz zdiagnozuje u Ciebie wysiłkowe lub mieszane nietrzymanie moczu prawdopodobnie zaleci Ci zastosowanie pessara cienkiego cewki moczowej lub, jeżeli nietrzymaniu moczu towarzyszy także obniżenie macicy lub pochwy, pessara kołnierzowego cewki moczowej. Po odpowiednim doborze i zastosowaniu pessara dolegliwości powinny ustąpić.

Jak zapobiegać nietrzymaniu moczu?

Nietrzymaniu moczu nie zawsze da się zapobiec. Występuje ono, gdy mięśnie dna miednicy, więzadła i powięzi ulegają osłabieniu i nie wytrzymują już ucisku mięśni brzucha na pęcherz, jaki ma miejsce w czasie wysiłku fizycznego, kichania, śmiechu czy kaszlu.

Mięśnie dna miednicy często ulegają osłabieniu podczas menopauzy, w rezultacie spadku produkcji estrogenu, na skutek nadwagi, operacji, porodów siłami natury czy przewlekłych chorób.

W celu zmniejszenia ryzyka występowania nietrzymania moczu:

• utrzymuj prawidłową masę ciała,
  • ćwicz mięśnie dna miednicy,
  • unikaj kofeiny i alkoholu, które drażnią pęcherz moczowy,
  • jedz więcej błonnika, by zapobiec zaparciom,
  • nie pal papierosów.

Jesteś lekarzem?
Dowiedz się więcej o nietrzymaniu moczu

Nietrzymanie moczu

Zobacz, w jaki sposób pessar eliminuje objawy wysiłkowego nietrzymania moczu

Czym objawia się nietrzymanie moczu?

Nietrzymanie moczu może mieć różne nasilenie i różne objawy – od okazjonalnego, niewielkiego wycieku moczu w trakcie wysiłku fizycznego, kichnięcia lub kaszlnięcia, aż po nagłą, niemożliwą do opanowania potrzebę oddania moczu, której nie jest się w stanie przewidzieć. Nietrzymanie moczu można podzielić na trzy rodzaje:

1. Wysiłkowe nietrzymanie moczu to mimowolny wyciek moczu pod wpływem wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej. Ma to miejsce w trakcie wysiłku fizycznego, kichnięcia, kaszlnięcia, śmiechu czy ćwiczeń fizycznych. Wysiłkowe nietrzymanie moczu może mieć różne nasilenie. I stopień niewielki wyciek moczu w czasie dużego wysiłku w pozycji stojącej
    II stopień wyciek moczu podczas zwykłej aktywności fizycznej: śmiechu, kichania, kaszlu czy zmianie pozycji ciała.
    III stopień wyciek moczu w pozycji leżącej, stale nawet przy minimalnym wysiłku fizycznym.
  2. Naglące nietrzymanie moczu. Doświadczasz nagłej potrzeby oddania moczu, której nie da się powstrzymać i która zawsze kończy się wyciekiem moczu. Przyczyną naglącego nietrzymania moczu jest nadwrażliwy pęcherz, który kurczy się nawet w przypadku zgromadzenia odrobiny moczu. Może to być spowodowane nieprawidłową kontrolą nerwową nad czynnością dolnych dróg moczowych, infekcjami układu moczowego lub cukrzycą.
  3. Mieszane nietrzymanie moczu jest kombinacją wysiłkowego nietrzymania moczu i naglącego nietrzymania moczu. Występuje u prawie 1/3 kobiet cierpiących na nietrzymanie moczu
Sposoby leczenia
Jaki pessar zastosować?

Jaki pessar zastosować w zależności od stopnia obniżenia lub wypadania macicy bądź pochwy:

Wysiłkowe nietrzymaniu moczu i wąskim wejściu do pochwy

Przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu i wąskim wejściu do pochwy najlepiej sprawdza się pessar cienki cewki moczowej, którego kalota podtrzymuje mięsień cewki moczowej, przywracając jego anatomiczne położenie.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu z towarzyszącym obniżeniem macicy i pochwy

Przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu, któremu towarzyszy obniżenie macicy i pochwy zaleca się pessar kołnierzowy cewki moczowej. Unosi i podtrzymuje on pochwę, a kalota  przytrzymuje  mięsień cewki moczowej w  anatomicznej pozycji.

Po założeniu pessara pacjentka powinna natychmiast odzyskać kontrolę nad oddawaniem moczu. Oprócz tego, że pessary cienki cewki moczowej i kołnierzowy cewki moczowej stosowane są do eliminowania objawów wysiłkowego nietrzymania moczu, zaleca się je także przy tzw. mieszanej formie nietrzymania moczu.

Jakie pessary mają zastosowanie przy nietrzymaniu moczu?

Zamknij
Zamknij
Dr Herbich - polski producent pessarów ginekologicznych nie wspiera starszych wersji przeglądarek, które mogą nie obsługiwać wszystkich funkcjonalności serwisu. Prosimy o skorzystanie z najnowszych wersji przeglądarek Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge lub innych.