Zastój moczu w nerkach u kobiet w ciąży

W trakcie ciąży, pod wpływem hormonów produkowanych przez łożysko, moczowód ulega zwiotczeniu, a żyła, która odchodzi od jajnika powiększa się nawet do 60 razy. Zdarza się, że płód uciska na tą żyłę, a ona przyciska moczowód do kości miednicy mniejszej, blokując odpływ moczu z nerek do pęcherza. Wtedy mówimy o zastoju moczu w nerkach.

Zastój moczu w nerkach u kobiet w ciąży
Co cię powinno zaniepokoić?
  • Ból w okolicy nerek
  • Podwyższona temperatura
  • Problemy z oddawaniem moczu, a nawet całkowita niemożność oddania moczu

Jeżeli lekarz zdiagnozuje u Ciebie zastój moczu w nerkach dobierze odpowiednią metodę leczenia. Jedną z nich jest zastosowanie pessara kołnierzowego szyjki macicy. Unosi on macicę do góry, dzięki czemu odpływ moczu znów jest możliwy.

Jak leczyć zastój moczu w nerkach?

Jesteś lekarzem?
Dowiedz się więcej o zastoju moczu w nerkach u kobiet w ciąży

Zastój moczu w nerkach u kobiet w ciąży

W trakcie ciąży, pod wpływem hormonów produkowanych przez łożysko, moczowód ulega zwiotczeniu, a żyła, która odchodzi od jajnika powiększa się nawet do 60 razy. Zdarza się, że płód uciska na tą żyłę, a ona przyciska moczowód do kości miednicy mniejszej, blokując odpływ moczu z nerek do pęcherza. Wtedy mówimy o jego zastoju. Nieleczony zastój moczu może prowadzić do zapalenia układu moczowego, a nawet sepsy.

Ponieważ żyła jajnikowa krzyżuje się z moczowodem po prawej stronie ciała kobiety, z tej strony występuje też najczęściej zastój moczu.

Jak zdiagnozować początki zastoju moczu w nerkach u kobiet w ciąży?

Najczęściej kobiety w ciąży z zastojem moczu w nerkach odczuwają ból w okolicy nerek, częściej po stronie prawej niż lewej. Ww. dolegliwości często może towarzyszyć podwyższona temperatura.

• Jeżeli zastój moczu w nerkach występuje po jednej stronie, wtedy pacjentka jest w stanie oddać mocz, jednakże odczuwa ból w nerce, w której występuje zastój moczu.
  • Jeżeli zastój moczu występuje po obu stronach oddawanie moczu jest ograniczone. W ustaleniu diagnozy pomaga badanie kliniczne wraz z badaniem USG nerek.

UWAGA: Ból po prawej stronie, jaki odczuwają pacjentki bywa błędnie diagnozowany, jako zapalenie wyrostka robaczkowego.

Jaki pessar stosować?

W większości wypadków zaleca się założenie pessara kołnierzowego szyjki macicy, najczęściej o rozmiarze nr 2 (pessar zakładany jest na szyjkę macicy).

Jak działa pessar przy zastoju moczu w nerkach u kobiet w ciąży?

Przy zastoju moczu w nerkach u kobiet w ciąży w pierwszej kolejności należy zastosować pessar kołnierzowy szyjki macicy.

Po założeniu pessara położniczego na szyjkę macicy, macica zostaje uniesiona do góry, dzięki czemu odpływ moczu znów jest możliwy.

Inne metody leczenia zastoju moczu w nerkach u kobiet w ciąży

W celu usunięcia zastoju moczu w nerkach można założyć cewnik – z pęcherza, przez moczowód do nerki. Cewnik jest sztywny, nie poddaje się więc mechnicznemu uciskowi i po jego założeniu mocz nie zalega w nerkach. Niestety, jego założenie jest trudne i obarczone ryzykiem, dlatego zaleca się przed tym wypróbowanie pessaroterapii (nie powinno się zakładać cewnika po wcześniejszych przeszczepach moczowodu).

UWAGA: Przy pessaroterapii w trakcie ciąży, pessar powinien być zakładany i wyjmowany wyłącznie przez lekarza.

Jakie pessary mają zastosowanie przy tym schorzeniu?

Dr Herbich Sp. z o.o.
ul. Akademicka 17
65-240 Zielona Góra

T: +48 68 500 5000
M: +48 882 096 195
info@drherbich.eu

Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00

Zamknij
Zamknij
Dr Herbich - polski producent pessarów ginekologicznych nie wspiera starszych wersji przeglądarek, które mogą nie obsługiwać wszystkich funkcjonalności serwisu. Prosimy o skorzystanie z najnowszych wersji przeglądarek Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge lub innych.