Jak wygląda szyjka macicy w ciąży – jak zapobiec skracaniu szyjki macicy?

Niewydolność szyjki macicy jest jedną z przyczyn przedwczesnego porodu. Jeśli lekarz stwierdzi jej występowanie i uzna ciążę za zagrożoną, może zdecydować o konieczności podjęcia leczenia. Na szczęście proces skracania szyjki macicy można skutecznie spowolnić, a nawet całkowicie zatrzymać. Dowiedz się, jak zapobiec skracaniu szyjki macicy w ciąży i jak leczyć tę przypadłość. W poniższym artykule wyjaśnimy m.in.

• Jak wygląda prawidłowa szyjka macicy w ciąży i jaką powinna mieć długość;
  • Co to znaczy skrócona szyjka macicy i z czym to się wiąże;
  • Jak może się objawiać skracająca się szyjka macicy;
  • Jakie są przyczyny skracania szyjki macicy oraz jak można temu zapobiec;
  • Jakie są metody leczenia w przypadku skróconej szyjki macicy

Jak wygląda szyjka macicy w ciąży?

Szyjka macicy w ciąży ma nieco inny wygląd niż jak wtedy, gdy nie doszło do zapłodnienia. Po zapłodnieniu jej ujście zamyka tzw. czop śluzowy, który chroni płód i pomaga utrzymać ciążę. Pod koniec trzeciego trymestru szyjka macicy wydłuża się i robi się twardsza niż u kobiet, które nie są w ciąży.

Jak wygląda szyjka macicy w ciąży – zdjęcia

Szyjka macicy umiejscowiona jest na samym końcu pochwy, przez co w domowych warunkach, mając już ciążowy brzuszek, trudno jest ją zobaczyć. Z tego względu wiele przyszłych mam nie wie, jak wygląda szyjka macicy w ciąży. Mogą ją jednak zobaczyć na widniejącej poniżej ilustracji.

Jaka jest szyjka macicy we wczesnej ciąży?

U zdrowej kobiety szyjka macicy na początku ciąży ma długość ok. 3-5 cm. Jej cechą charakterystyczną jest twardość, która jest podobna jak u kobiet niebędących w ciąży. Dodatkowo ujście szyjki macicy jest szczelnie zamknięte. W prawidłowo przebiegającej ciąży długa, twarda i zamknięta szyjka macicy powinna utrzymywać się niemal do końca III trymestru.

Długa szyjka macicy w ciąży

Średnia długość szyjki macicy wynosi, tak jak zostało wyżej wspomniane, 3-5 cm. U niektórych ciężarnych może być ona jednak znacznie dłuższa i osiągnąć nawet 6 cm. Wszystko dlatego, że szyjka macicy może mieć różną długość wyjściową. Nie trzeba więc wpadać w panikę, jeśli nasza szyjka macicy jest nieco dłuższa niż u innych kobiet.

Niewydolność szyjki macicy w ciąży

Niewydolność szyjki macicy, nazywana też niewydolnością cieśniowo-szyjkową, jest stanem, kiedy szyjka macicy jest niezdolna do utrzymania ciąży do przewidywanego terminu porodu. Dochodzi do jej przedwczesnego skracania lub rozwierania, co może doprowadzić do przedwczesnego porodu, a w niektórych przypadkach nawet do poronienia. Rozpoznaną niewydolność szyjki macicy w ciąży powinno się leczyć.

Krótka szyjka macicy w ciąży pojedynczej

Za bezpieczną długość szyjki macicy uznaje się 3 cm. Jeśli jest krótsza, a jej długość mieści się w przedziale 2,5-3 cm, jest to wskazanie do ścisłej kontroli lekarskiej. Za patologię uznaje się szyjkę macicy krótszą niż 2,5 cm między 14 a 34 tygodniem ciąży i wymaga ona podjęcia natychmiastowego leczenia.

Rozpulchniona szyjka macicy w ciąży

Pod wpływem działania hormonów szyjka macicy w ciąży zaczyna się zmieniać, szczególnie pod koniec. Ma miejsce jej rozpulchnienie, staje się miękka. Zmiany w obrębie szyjki macicy zaczynają się pojawiać nawet na 6 tygodni przed porodem. To znak, że ciało przygotowuje się do porodu.

Prawidłowa długość szyjki macicy w ciąży

Za prawidłową długość szyjki macicy przyjmuje się każdą wartość powyżej 3 cm. Trzeba jednak pamiętać, że w przebiegu ciąży szyjka macicy ulega powolnemu skracaniu. Oznacza to, że jej długość na poszczególnych etapach ciąży się zmienia.

Jak ocenić prawidłową na danym etapie ciąży długość szyjki macicy? Zadanie to najlepiej pozostawić lekarzowi, który może ocenić ją palpacyjnie podczas zwykłego badania ginekologicznego. Dużo dokładniejszym badaniem jest jednak USG.

Skracanie szyjki macicy w ciąży – przyczyny

Wpływ na skracanie szyjki macicy w ciąży wpływ może mieć wiele czynników. Do najważniejszych należą:

• zaburzenia anatomiczne w zakresie długości szyjki macicy,
  • przebyte urazy i leczenie szyjki macicy,
  • przebyte zabiegi chirurgiczne wymagające rozszerzenia kanału szyjki macicy,
  • poronienia lub przedwczesne porody w wywiadzie,
  • ciężka praca fizyczna,
  • zbyt intensywny tryb życia,
  • nadmierny stres.

Czy orgazm powoduje skracanie szyjki macicy?

Orgazm może wywoływać lekkie skurcze macicy zarówno przy penetracji, jak i bez. Skurcze macicy mogą natomiast wpływać na skracanie szyjki macicy, gdy jej długość jest nieprawidłowa. Nie stanowią jednak zagrożenia w przypadku prawidłowej długości szyjki macicy ani dla ciąży o prawidłowym przebiegu.

Skracająca się szyjka w ciąży – objawy

Na skracanie się szyjki macicy w ciąży wskazywać mogą takie objawy jak:

• ucisk w pochwie,
  • krwawienie lub plamienie,
  • zwiększona ilość gęstej wydzieliny z pochwy,
  • ból w odcinku krzyżowym kręgosłupa,
  • ból brzucha przypominający ból menstruacyjny.

Trzeba jednak podkreślić, że przedwczesne skracanie się szyjki macicy może, ale wcale nie musi dawać żadnych objawów.

Czy skracanie szyjki macicy boli?

Dolegliwości odczuwane przy skracającej się szyjce macicy są mocno indywidualną kwestią. Proces ten sam w sobie może być bezbolesny, chociaż towarzyszące mu skurcze macicy mogą wywoływać uczucie dyskomfortu w podbrzuszu lub lekki ból. Nie ma jednak reguły i niektóre kobiety przy skracaniu szyjki macicy w ciąży mogą nie odczuwać żadnych niepokojących objawów.

Jak zapobiec skracaniu szyjki macicy w ciąży?

Skracanie szyjki macicy na długo przed porodem jest niepokojącym objawem wymagającym ścisłej kontroli, często skłaniającym do podjęcia działań zapobiegawczych. Przy zastosowaniu dostępnych metod można spowolnić ten proces, a niekiedy całkowicie go zahamować. Są one jednak wdrażane dopiero wtedy, gdy lekarz podejmie decyzję o konieczności podjęcia leczenia. Profilaktyka obejmuje natomiast przede wszystkim regularne wizyty u ginekologa i wykonywanie badań polegających na ocenie długości szyjki macicy.

Jak leczyć niewydolność szyjki macicy?

Kiedy podczas badania ginekologicznego okaże się, że szyjka macicy jest niewydolna, co stanowi zagrożenie dla ciąży, lekarz może podjąć decyzję o konieczności zastosowania leczenia. Dostępne metody leczenia niewydolności szyjki macicy to:

Uzupełnieniem wymienionych wyżej metod jest leczenie farmakologiczne. Przy podejmowaniu decyzji o tym, jakie leczenie zastosować, brane są pod uwagę parametry takie jak długość szyjki macicy czy stopień jej rozwarcia oraz wiek ciąży i wiele innych.

Czy skrócona szyjka macicy może wrócić do normy?

Skracanie się szyjki macicy w ciąży jest procesem nieodwracalnym, zatem nie jest w stanie ona wrócić do swojej wcześniejszej długości. Proces skracania można jednak skutecznie spowolnić, a nawet zatrzymać, zakładając pessar kołnierzowy szyjki macicy, stosując specjalistyczny szew i farmakoterapię.

Jak sprawdzić szyjkę macicy w ciąży?

Najbardziej miarodajną ocenę długości szyjki macicy można uzyskać podczas badania USG. Lekarz stan szyjki macicy jest w stanie ocenić także podczas badania palpacyjnego przy standardowym badaniu ginekologicznym.

Samobadanie szyjki macicy w ciąży

Samodzielne badanie szyjki macicy w ciąży z wielu względów nie jest zalecane. Nieumiejętnie przeprowadzone samobadanie może negatywnie wpłynąć na płód lub przebieg ciąży, dlatego najlepiej skorzystać z pomocy lekarza.
Badanie szyjki macicy w domowym zaciszu mogą za to przeprowadzać kobiety niebędące w ciąży. Pozwoli im to ocenić dzień cyklu menstruacyjnego, w jakim się znajdują.

Podsumowanie

Długość szyjki macicy w ciąży u niektórych kobiet odbiega od normy, co może stanowić zagrożenie dla ciąży i płodu. W związku z tym w przypadku wystąpienia objawów wskazujących na niewydolność szyjki macicy wskazana jest niezwłoczna konsultacja z lekarzem ginekologiem. Jeśli stan ten się potwierdzi w badaniach, trzeba będzie podjąć leczenie. Nie ma jednak powodów do niepokoju, ponieważ dostępne są skuteczne metody leczenia skracającej się szyjki macicy, których zastosowanie pomaga donosić ciążę do przewidywanego terminu i urodzić zdrowego maluszka.

Nie dodano jeszcze żadnych komentarzy - Twój może być pierwszy!