Jesteś pacjetnką? Strona dla pacjentek

Nietrzymanie moczu

Gdy mięśnie dna miednicy, więzadła i powięzi słabną tylna ściana pęcherza moczowego obniża się, pociągając za sobą osłabiony mięsień zwieracza cewki moczowej.

Mięśnie dna miednicy i cewka moczowa nie są już wtedy ułożone w stosunku do siebie pod kątem prostym. Pod wpływem wzrostu ciśnienia w brzuchu dochodzi do wypływu moczu wbrew woli kobiety. W takiej sytuacji mówimy o wysiłkowym nietrzymaniu moczu.

Czym objawia się nietrzymanie moczu?

Nietrzymanie moczu może mieć różne nasilenie i różne objawy – od okazjonalnego, niewielkiego wycieku moczu w trakcie wysiłku fizycznego, kichnięcia lub kaszlnięcia, aż po nagłą, niemożliwą do opanowania potrzebę oddania moczu, której nie jest się w stanie przewidzieć. Nietrzymanie moczu można podzielić na trzy rodzaje:

1. Wysiłkowe nietrzymanie moczu to mimowolny wyciek moczu pod wpływem wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej. Ma to miejsce w trakcie wysiłku fizycznego, kichnięcia, kaszlnięcia, śmiechu czy ćwiczeń fizycznych. Wysiłkowe nietrzymanie moczu może mieć różne nasilenie.I stopień niewielki wyciek moczu w czasie dużego wysiłku w pozycji stojącej
    II stopień wyciek moczu podczas zwykłej aktywności fizycznej: śmiechu, kichania, kaszlu czy zmianie pozycji ciała.
    III stopień wyciek moczu w pozycji leżącej, stale nawet przy minimalnym wysiłku fizycznym.
  2. Naglące nietrzymanie moczu. Doświadczasz nagłej potrzeby oddania moczu, której nie da się powstrzymać i która zawsze kończy się wyciekiem moczu. Przyczyną naglącego nietrzymania moczu jest nadwrażliwy pęcherz, który kurczy się nawet w przypadku zgromadzenia odrobiny moczu. Może to być spowodowane nieprawidłową kontrolą nerwową nad czynnością dolnych dróg moczowych, infekcjami układu moczowego lub cukrzycą.
  3. Mieszane nietrzymanie moczu jest kombinacją wysiłkowego nietrzymania moczu i naglącego nietrzymania moczu. Występuje u prawie 1/3 kobiet cierpiących na nietrzymanie moczu

Sposoby leczenia

Nietrzymanie moczu może mieć różne przyczyny i objawy. Każdy rodzaj nietrzymania moczu można leczyć. Przed rozpoczęciem leczenia należy sprawdzić, z którą formą nietrzymania moczu mamy do czynienia. Od tego zależy dalsze leczenie.

Jak leczyć nietrzymanie moczu

Rodzaj nietrzymania moczu Objawy Zalecane leczenie
Wysiłkowe nietrzymanie moczu Mimowolny wyciek moczu pod wpływem wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej – w trakcie wysiłku fizycznego, kichnięcia, kaszlnięcia, śmiechu czy ćwiczeń fizycznych.
  • Farmakoterapia: estrogeny, duloksetyna;
  • Fizykoterapia
  • Pessaroterapia
  • Leczenie chirurgiczne
    – slingi podcewkowe autologiczne
    – taśmy podcewkowa (TVT, TOT)
    – implanty okołocewkowe
Naglące nietrzymanie moczu

Nagła potrzeba oddania moczu, której nie da się powstrzymać i która zawsze kończy się wyciekiem moczu.

Przyczyna: nadwrażliwy pęcherz, który kurczy się nawet po zgromadzeniu odrobiny moczu. Nadwrażliwość pęcherza może być spowodowana nieprawidłową kontrolą nerwową nad czynnością dolnych dróg moczowych, infekcjami układu moczowego lub cukrzycą.

– zmniejszenie podaży kofeiny
    – zmniejszenie masy ciała
    – ograniczenie do minimum przyjmowania płynów
    – modyfikacja leczenia chorób dodatkowych
  • Farmakoterapia:
    -Fantycholinergiki,
    – agonista receptora adrenergicznego beta 3,
    – uzupełniające : imipramina, estrogeny;
  • Leczenie infekcji i stanów zapalnych pęcherza i cewki moczowej
  • Trening pęcherza
  • Elektrostymulacje: pochwowe, nerwu piszczelowego
  • Leczenie inwazyjne
    – cystoskopia i injekcje toxyny botulinowej
    – neuromodulacje
    – operacje zmiany statyki pęcherza moczowego
    – operacje pęcherza – augmentacja, cystoplastyka
    – usunięcie implantów indukujących OAB jatrogenny
Mieszane nietrzymaniemoczu Kombinacja wysiłkowego nietrzymania moczu i naglącego nietrzymania moczu.
  • Fizykoterapia;

Jaki pessar zastosować przy nietrzymaniu moczu

Wysiłkowe nietrzymaniu moczu i wąskim wejściu do pochwy

Przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu i wąskim wejściu do pochwy najlepiej sprawdza się pessar cienki cewki moczowej, którego kalota podtrzymuje mięsień cewki moczowej, przywracając jego anatomiczne położenie.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu z towarzyszącym obniżeniem macicy i pochwy

Przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu, któremu towarzyszy obniżenie macicy i pochwy zaleca się pessar kołnierzowy cewki moczowej. Unosi i podtrzymuje on pochwę, a kalota  przytrzymuje  mięsień cewki moczowej w  anatomicznej pozycji.

Po założeniu pessara pacjentka powinna natychmiast odzyskać kontrolę nad oddawaniem moczu. Oprócz tego, że pessary cienki cewki moczowej i kołnierzowy cewki moczowej stosowane są do eliminowania objawów wysiłkowego nietrzymania moczu, zaleca się je także przy tzw. mieszanej formie nietrzymania moczu.

Więcej informacji wkrótce..