Jesteś pacjetnką? Strona dla pacjentek

Obniżenie/wypadanie macicy i pochwy

Obniżanie się macicy i pochwy przebiega etapami.

W zależności od stopnia nasilenia się dolegliwości, w celu wyeliminowania jej objawów najlepiej zastosować pessar pierścieniowy gruby, pessar talerzowy lub pessar grzybkowy cienki.

Obniżanie się macicy i pochwy przebiega etapami.

Najpierw narządy obniżają się w niedużym stopniu, a wtedy kobiety zauważają u siebie jeden lub więcej z poniższych objawów:

• nietrzymanie moczu,
  • uczucie niekompletnego wypróżnienia lub pełności w pochwie,
  • ból w czasie stosunku.

1. Brak obniżania
  2. 1 stopień Łagodne obniżenie,  część prowadząca obniżenia znajduje się więcej niż 1cm ponad (dogłowowo) strzępkami błony dziewiczej
  3. 2 stopień Umiarkowane obniżenie – część prowadząca obniżenia znajduje się pomiędzy 1cm powyżej a 1cm poniżej strzępków błony dziewiczej

W  cięższych przypadkach narządy wypadają na zewnątrz.

Szyjka macicy może wtedy wystawać z otworu pochwy, a nawet wypadać całkowicie na zewnątrz, pociągając za sobą pochwę, macicę oraz towarzyszące narządy, takie jak pęcherz moczowy czy odbytnica.

Obniżaniu lub wypadaniu macicy i pochwy może towarzyszyć obniżanie lub wypadanie pęcherza moczowego (tzw. cystocele), odbytnicy (tzw. rectocele) oraz jelit.

1. 3 stopień Znaczne obniżenie – część prowadząca obniżenia znajduje się więcej niż 1cm poniżej strzępków błony dziewiczej, ale nie więcej niż 2cm mniej niż całkowita długości pochwy w cm.
  2. 4 stopień Całkowite wypadanie na długości całej pochwy.

Stopnie zaburzenia statyki narządu rodnego zgodne z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego

Jak leczyć zaburzenia statyki narządów rodnych w zależności od stopnia zaawansowania

DolegliwościZalecane leczenie
Stopień 1Brak
Pacjentki często nie są świadome, że wystąpiło u nich obniżenie narządu rodnego pierwszego stopnia. Stwierdzić je można jedynie podczas badania ginekologicznego.
  • Pouczenie pacjentki o przyczynach zaburzeń statyki narządów rodnych.
  • Systematyczne monitorowanie schorzenia przez ginekologa.
  • Zastosowanie terapii zachowawczej*
  • Jeżeli pacjentka, mimo braku objawów, odczuwa dolegliwości bólowe miednicy mniejszej można rozważyć zastosowanie pessara pierścieniowego grubego lub talerzowego.
Stopień 2

Stopień 3

Stopień 4

Obniżeniu narządów rodnych 2,3 i 4 stopnia może towarzyszyć jedna lub więcej z poniższych dolegliwości. Ich nasilenie i kombinacja mogą być różne.

Ze strony układu moczowego: wysiłkowe nietrzymanie moczu, częstomocz, trudności w oddawaniu moczu, uczucie niekompletnego wypróżnienia.

Objawy pochwowe: uczucie ucisku i pełności w pochwie, upławy, trudności z siedzeniem, uwidocznienie w szparze sromowej macicy często z pochwą.

Ze strony układu pokarmowego: uczucie parcia na stolec i niekompletnego opróżniania odbytnicy, nietrzymanie stolca i gazów.

Bolesne współżycie: w czasie i po stosunku

Parcie w dół (uczucie obcego ciała).
  • Pouczyć pacjentkę o przyczynach zaburzenia statyki narządu rodnego
  • Zastosowanie terapii zachowawczej (w pierwszej kolejności)*
  • Wypróbowanie możliwości leczenia konserwatywnego**,
  • W wypadku wyczerpania możliwości leczenia konserwatywnego lub przy braku poprawy, można rozważyć zastosowanie odpowiedniego zabiegu operacyjnego.
  • Jeżeli decyzja o przeprowadzeniu operacji zostanie podjęta – pessaroterapia może być stosowana do czasu operacji w celu przygotowania skóry pochwy do zabiegu : pessaroterapia + estrogenoterapia.

* Na czym polega terapia zachowawcza?

Terapia zachowawczapolega naunikaniuczynności, które podnoszą ciśnienie w jamie brzusznej, bo może się to przyczynić do osłabienia aparatu więzadłowego miednicy mniejszej, utrzymującego macicę.

Zaleca się m.in.:

• unikanie dźwigania,
  • leczenie kaszlu ostrego i chronicznego (astmy, przewlekłego zapalenia oskrzeli),
  • zaprzestanie palenia, by wyeliminować kaszel palacza,
  • leczenie zaparć, by wypróżnianie odbywało się bez wysiłku,
  • walka z otyłością, w celu odciążenia więzadeł i powięzi miednicy mniejszej,
  • wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie przepony moczowo-płciowej.
  • stosowanie terapii hormonalnej (estrogenoterapia) w okresie po menopauzalnym.

**Jakie są zachowawcze metody leczenia zaburzeń statyki narządów rodnych?

Pessaroterapia

• Stosowanie pessarów ginekologicznych. Pessaroterapia to metoda pierwszego wyboru leczenia wypadania narządów rodnych. Jest szczególnie zalecana u kobiet, które nie mogą lub nie chcą poddać się operacji, chcą opóźnić operację, są w ciąży lub planują dzieci oraz by sprawdzić, czy operacja rozwiąże ich problem. Dobrze dopasowany i odpowiednio włożony pessar przywraca anatomiczne ułożenie narządów rodnych i innych organów miednicy mniejszej.

Terapia estrogenowa (w okresie po menopauzalnym)

• Terapia hormonalna, która nie oddziałuje na błonę śluzową macicy, poprawia napięcie i unaczynienie tkanek podporowych.

Ćwiczenie mięśni miednicy mniejszej

• Wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie przepony moczowo-płciowej (ćwiczenia z założonym pessarem).Ćwiczenia powinny być dobrane przez specjalistę do rodzaju dolegliwości i wieku pacjentki. sprawdzają się szczególnie u młodych kobiet, u których narządy obniżyły się w niedużym stopniu.

Jaki pessar zastosować w zależności od stopnia obniżenia lub
wypadania macicy lub pochwy

Prawidłowy stan

1 stopień

Gdy macica i pochwa nieznacznie się obniża nie ma potrzeby stosowania pessaroterapii.

2 i 3 stopień

Najczęściej stosuje się pessary pierścieniowy gruby i talerzowy. Zaleca się rozpocząć leczenie stosując pessar pierścieniowy gruby.

4 stopień i szerokie wejście do pochwy

Przy szerokim wejściu do pochwy pessar pierścieniowy gruby lub talerzowy mogą nie utrzymać nacisku obniżających się narządów – wtedy zaleca się stosowanie pessara grzybkowego cienkiego, który sprawdza się także przy całkowitym wypadaniu macicy i pochwy.

Więcej informacji wkrótce..