Obniżenie / wypadanie szczytu pochwy

Częstą komplikacją po operacji usunięcia macicy (histerektomii) jest obniżenie lub wypadanie szczytu pochwy. Ta dolegliwość bardzo obniża jakość życia kobiet. Skuteczną oraz nieinwazyjną metodą walki z tym problemem jest pessaroterapia.

Informacje dla lekarzy
Obniżenie i wypadanie szczytu pochwy a pessaroterapia - Dr Herbich

Czy obserwujesz u siebie objawy obniżenia lub wypadania szczytu pochwy?

Jeżeli na powyższe pytania odpowiadasz „tak”, a do tego przeszłaś histerektomię, możesz mieć wypadanie szczytu pochwy. Umów się na wizytę u ginekologa, który zaleci odpowiednie leczenie.

Przeczytaj, jak opowiadają o tym kobiety

Grażyna, zdiagnozowana w wieku 55 lat

Po operacji usunięcia macicy, czyli histerektomii, lekarz ostrzegał mnie, że teraz ryzyko wystąpienia wypadania szczytu pochwy jest u mnie większe. I miał rację. Kilka lat po operacji zaczęłam odczuwać bóle w dole brzucha i w czasie stosunków. W pochwie miałam dziwne uczucie pełności. Do tego dołączyło nietrzymanie moczu. Poszłam do lekarza, który wyjaśnił mi, że śilnie obniżający się  szczyt pochwy często pociąga za sobą inne organy, na przykład pęcherz moczowy. I tak jest u mnie. Na szczęście zastosowanie pessara pierścieniowego grubego wyeliminowało wszystkie objawy.

Jak często występuje wypadanie szczytu lub kikuta pochwy?

40%

kobiet, które przeszły histerektomię doświadcza wypadania szczytu (kikuta) pochwy

5,5x

o tyle rośnie ryzyko wypadania szczytu pochwy u kobiet, które przeszły histerektomię

Obniżenie i wypadanie szczytu pochwy a pessaroterapia - Dr Herbich

Czy jesteś w grupie ryzyka?

Jeżeli miałaś histerektomię istnieje duże ryzyko, że będziesz mieć wypadanie kikuta pochwy, bo ta dolegliwość często jest następstwem tej właśnie operacji. Może mieć ono jednak także inne przyczyny, takie jak:

• osłabienie lub uszkodzenie więzadeł i mięśni podtrzymujących narządy miednicy mniejszej,
  • wysiłek fizyczny, w wyniku którego występuje nacisk na mięśnie dna miednicy,
  • ciąże i porody drogami natury.

Kiedy powinnaś iść do lekarza?

Wypadanie szczytu, albo kikuta pochwy to dolegliwość, która – choć nie zagraża życiu – bardzo pogarsza jego jakość. Dlatego nie wstydź się powiedzieć o swoich dolegliwościach lekarzowi. Jak najszybciej idź do ginekologa jeżeli:

• twoje dolegliwości sprawiają, że unikasz wyjść z domu,
  • nie możesz uprawiać seksu, bo sprawia Ci to ból,
  • miewasz infekcje intymne,
  • rezygnujesz z ulubionych czynności, bo w ich wykonywaniu przeszkadza Ci ból lub wstyd.

Możesz znów cieszyć się zdrowiem i żyć pełnią życia. Wystarczy jedna wizyta u lekarza.

Jak działa pessar przy obniżeniu / wypadaniu szczytu (kikuta) pochwy?

Zobacz, jak działa leczenie pessaroterapią przy obniżeniu / wypadaniu szczytu pochwy

Jakie pessary mają zastosowanie przy obniżeniu lub wypadaniu szczytu pochwy?

Jesteś lekarzem?
Dowiedz się więcej o obniżaniu lub wypadaniu szczytu pochwy

Obniżenie/wypadanie szczytu pochwy

Obniżenie lub wypadanie szczytu pochwy występuje często jako komplikacja po operacji usunięcia macicy czyli histerektomii. Szczyt pochwy obniża się wtedy tworząc wybrzuszenie. W ciężkich przypadkach górna część pochwy może wystawać lub wypadać na zewnątrz pochwy. Obniżaniu lub wypadaniu szczytu pochwy może towarzyszyć obniżanie lub wypadanie pęcherza moczowego (tzw. cystocele), odbytnicy (tzw. rectocele) oraz jelit.

Obniżenie/wypadanie szczytu pochwy przebiega etapami

Brak obniżania

1 stopień
Szczyt pochwy nieznacznie się obniża

2 stopień
Szczyt pochwy obniża się do połowy długości pochwy

3 stopień
Szczyt pochwy obniża się do przedsionka pochwy lub zaczyna wystawać z otworu pochwy stan po histerektomii

4 stopień
Całkowite wypadanie szczytu pochwy z lub bez obniżania lub wypadania narządów towarzyszących

Jaki pessar zastosować w zależności od stopnia obniżenia lub wypadania macicy lub pochwy

Prawidłowy stan

1 stopień
Gdy szczyt pochwy nieznacznie się obniża nie ma potrzeby stosowania pessaroterapii.

2 i 3 stopień
Przy obniżeniu szczytu pochwy o różnym stopniu nasilenia ( 2 oraz 3 stopień) najczęściej stosuje  się pessary pierścieniowy gruby talerzowy.  Zaleca się rozpocząc leczenie stosująć pessar pierścieniowy gruby.

3 i 4 stopień
Przy szerokim wejściu do pochwy przy 3 stopniu obniżenia pessar pierścieniowy gruby lub talerzowy mogą nie utrzymac nacisku obniżających się narządów – wtedy zaleca się stosowanie pessara grzybkowego cienkiego, który sprawdza się także przy całkowitym wypadaniu szczytu pochwy (4 stopień)

Informacje zawarte na stronie zostały opracowane na postawie doświadczeń zawodowych, obserwacji klinicznych i wieloletniej praktyki lekarskiej dr n. med. M. Herbicha.