Obniżenie i wypadanie pęcherza moczowego: przyczyny, objawy i sposoby leczenia

Cystocele czyli obniżenie i wypadanie przedniej ściany pochwy: przyczyny, objawy i sposoby leczenia

Masz objawy wypadania przedniej ściany pochwy? Zgłoś się do lekarza. Obniżanie się narządów nie wyleczy się samo, a w wielu wypadkach, z czasem, sytuacja może się pogorszyć. Warto więc wdrożyć leczenie, które wyeliminuje uciążliwe objawy. W poniższym artykule poruszymy następujące aspekty:

• jakie są przyczyny cystocele, czyli obniżania lub wypadania przedniej ściany pochwy;
  • po czym rozpoznać wypadnięcie przedniej ściany pochwy;
  • jakie są dostępne metody leczenia wypadania przedniej ściany pochwy.

Pęcherz moczowy jest u kobiet podtrzymywany przez przednią ścianę pochwy. Jeżeli ulegnie ona osłabieniu pęcherz moczowy może obniżyć się lub wypaść, obniżając się do pochwy. Schorzenie to, nazywane też cystocele lub wypadanie pęcherza moczowego, powoduje szereg dolegliwości, w tym wysiłkowe nietrzymanie moczu.

Przyczyny obniżenia i wypadania przedniej ściany pochwy i pęcherza moczowego

Z obniżaniem się lub wypadaniem przedniej ściany pochwy i pęcherza łączą się następujące czynniki:

• Skomplikowane porody drogami natury to częste przyczyny cystocele. W czasie porodu dochodzi czasem do uszkodzenia tkanek pochwy i mięśni, które podtrzymują pęcherz moczowy;
  • Ciąża: Rosnący płód wywiera nacisk na dno miednicy, co osłabia i rozciąga ściany pochwy oraz mięśnie dna miednicy, a w konsekwencji może powodować wypadanie pęcherza moczowego w ciąży lub po jej zakończeniu.
  • Menopauza: Po menopauzie zmniejsza się produkcja estrogenu – hormonu, który pomaga utrzymywać siłę i zdrowie mięśni pochwy.
  • Wysiłek: Podnoszenie ciężkich przedmiotów, przewlekły lub ostry kaszel oraz częste zaparcia mogą uszkodzić mięśnie dna miednicy mniejszej.

Objawy cystocele

Pierwszym objawem, który zwykle zauważają kobiety z obniżającym się pęcherzem moczowym, jest obecność obniżonej przedniej ściany pochwy, co wiele kobiet opisuje, jako wrażenie pełności lub uczucie posiadania w pochwie nadmuchanego balonika.

Inne objawy cystocele to:

• dyskomfort lub ból w miednicy mniejszej,
  • trudności w oddawaniu moczu,
  • uczucie, że po oddaniu moczu pęcherz nie jest do końca opróżniony,
  • wyciek moczu podczas kichania, kaszlu lub wysiłku fizycznego,
  • nawracające infekcje dróg moczowych,
  • bolesność w czasie współżycia,
  • krwawienie, w wyniku podrażnienia ściany pochwy.

Jak leczyć obniżenie lub wypadanie przedniej ściany pochwy

Każda kobieta, która zauważa u siebie objawy cystocele, powinna zgłosić się do lekarza. Po pierwsze dlatego, że wypadanie przedniej ściany pochwy i pęcherza moczowego często wiąże się z wypadaniem innych narządów w obrębie miednicy mniejszej. Po drugie, obniżanie się narządów nie tylko nie leczy się samo, ale często z czasem ulega pogorszeniu. Dlatego warto wdrożyć leczenie, które wyeliminuje uciążliwe objawy i zapobiegnie powikłaniom spowodowanym osłabieniem tkanki i mięśni pochwy.

Istnieje kilka metod leczenia cystocele.

Łagodne wypadanie przedniej ściany pochwy, które nie powoduje bólu ani dyskomfortu, zwykle nie wymaga leczenia. Lekarz może zalecić unikania podnoszenia ciężarów i ćwiczenia mięśni dna miednicy mniejszej.

W poważniejszych przypadkach lekarz bierze pod uwagę różne czynniki, takie jak wiek kobiety, ogólny stan zdrowia, preferencje dotyczące leczenia oraz stopień zaawansowania wypadania pęcherza, aby określić, które leczenie jest właściwe – operacyjne czy nieoperacyjne.

Nieoperacyjne leczenie cystocele

Tak długo, jak obniżenie lub wypadanie przedniej ściany pochwy nie powoduje uciążliwych dolegliwości, nie stosuje się leczenia. Przy nasileniu się ww. dolegliwości zaleca się ćwiczenia mięśni dna miednicy mniejszej oraz pessaroterapię.

Ćwiczenia mięśni Kegla pomagają wzmocnić mięśnie dna miednicy mniejszej. Silniejsze mięśnie mogą lepiej podtrzymywać  pęcherz i inne narządy miednicy mniejszej.

Pessaroterapia polega na założeniu do pochwy pessara – silikonowego wyrobu medycznego – w celu podtrzymania pęcherza moczowego. Pessary zapewniają narządom wsparcie, dzięki któremu objawy cystocele ustępują. Zobacz, jak działa pessar przy wypadaniu pęcherza moczowego.

Jeżeli leczenie nieinwazyjne nie przynosi efektów, zaleca się konsultację lekarską, w celu ustalenia dalszego postępowania.

Pessar czy operacja?

Pessar czy operacja przy obniżaniu lub wypadaniu pechęrza moczowego? Wiele kobiet cierpiących na wypadanie przedniej ściany pochwy stosuje długotrwale leczenie nieoperacyjne – takie jak pessaroterapia. Jeżeli to eliminuje ich dolegliwości, zabieg chirurgiczny nie jest konieczny.

Pessar stosuje się także:

• jako tymczasową alternatywę dla operacji,
  • u kobiet, u których operacja byłaby ryzykowna,
  • jeżeli jesteś w ciąży lub planujesz jeszcze potomstwo – lekarz prawdopodobnie zaleci Ci odroczenie operacji do czasu, aż urodzisz ostatnie dziecko, a w międzyczasie zaleci stosowanie pessara.

Jeżeli, pessaroterapia nie daje zadawalającego efektu, można wziąć pod uwagę  operację: wykonanie przedniej plastyki pochwy (nie powinno się usuwać nadmiaru pochwy) oraz obowiązkowo do podparcia plastykę tylnej ściany pochwy z mięśniami dźwigaczami odbytu. Dobrze wykonana  operacja korygująca cystocele bez wykonania tylnej plastyki może nie dać zadawalającego efektu, bo sama ściana pochwy ulegnie ponownemu rozciągnięciu.

Przeczytaj także nasz artykuł o innych niepokojących objawach ginekologicznych.

[i] https://www.mayoclinic.org/

Obniżenie i wypadanie kikuta pochwy: przyczyny, objawy i sposób leczenia

Codzienne życie z pessarem położniczym

Higiena, łagodzenie bólu, ćwiczenia po porodzie

Ewa

Panie doktorze jestem po plastyce przedniej I tylnej ściany pochwy. Po zabiegu nie mogę samodzielnie oddać moczu, tylko za pomocą cewnika. Co dalej czy potrzebny zabieg następny. Jestem załamana. Jak dalej żyć. Błagam o poradę. Pozdrawiam

Dzień dobry Pani Ewo,
proszę się nie przejmować, taka komplikacja może czasami wystąpić po tego rodzaju operacjach. Proszę się zgłosić na odział urologiczny do szpitala gdzie może trzeba będzie wykonać cystoskopie w celu stwierdzenia miejsca zwężenia cewki moczowej, która uniemożliwia oddawanie moczu.

Pozdrawiam serdecznie
Dr Herbich